Analiza dramatu, interpretacja dramatu

Dramat średniowieczny - cechy

Dramat średniowieczny

Cechy dramatu średniowiecznego (dramat liturgiczny, misterium, moralitet) i jego krótka historia.

dramat liturgiczny

występował w trzech odmianach:

  • inscenizacja obrzędu
  • brak fabuły
  • duża rola gestów
  • procesyjny charakter
  • oficja dialogowe
  • dialog między osobami
  • dominująca rola słowa
  • fabuła ilustrowała zdarzenia biblijne
  • misteria

misterium

  • przykład: „Historyja i chwalebnym zmartwychwstaniu pańskim" Mikołaja z Wilkowiecka
  • wywodzi się z dramatu liturgicznego (pisanego po łacinie, dramatyczne inscenizacje obrzędów, oficja dialogowane, oficja dramatyczne)
  • charakter religijny
  • apokryficzny charakter
  • dydaktyzm i moralizatorstwo
  • łączenie patosu z komizmem, realizm z satyrą i farsą
  • pisany po polsku
  • był uprawiany od XIV do XV w.
  • ludowość, plebejskość
  • naiwność i dosłowność przedstawień scen ewangelicznych
  • jednoczesne pokazanie kolejnych scen, na które przenosiła się akcja (scena mansjonowa)
  • intermedia (interludia) rozdzielały sceny misterium – to rubaszne, farsowne, komiczne scenki rodzajowe

moralitet

  • udramatyzowana przypowieść
  • dydaktyzm
  • religijny lub filozoficzny charakter
  • charakter satyryczny lub panegiryczny
  • postacie alegoryczne i personifikacje abstrakcyjnych pojęć moralnych (WIara, Pycha, Złość, Zazdrość)
  • psychomachia – scena walki o duszę bohatera między złem a dobrem
  • bohater-każdy (everyman)
  • uniwersalne problemy człowieka

Dramat - bibliografia

Serwis rozdaje przeglądarkom bezpieczne ciasteczka.